رعایت بهداشت برای بیماران ارتودنسی

رعایت بهداشت برای بیماران ارتودنسی چگونه است؟

ارتودنسی یکی از بهترین راهکار هایی است که به شما کمک می کند که دندان هایی زیبا و یکدست داشته باشید. به همین جهت امروزه تقاضا برای درمان های ارتودنسی هر روز در کلینیک های دندانپزشکی در حال افزایش است. یکی از عوامل کلیدی که باید به بیمار ارتودنسی القا شود این آگاهی است که با توجه به اینکه هم براکت ها و هم بقیه سیستم های ارتودنسی (بند، وسایل متحرک…) بهداشت دهان و دندان باید بسیار سختگیرانه باشد. رعایت بهداشت در طول درمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به دلیل قرار گرفتن براکت ها روی دندان امکان ماندن اضافه های غذا در میان دندان ها چند برابر است. عدم رعایت بهداشت برای بیماران ارتودنسی سبب می شود تا در مدت زمانی کوتاه دندانهایشان دچار پوسیدگی و آسیب جدی شود.

بنابراین، اگر بهداشت دهان و دندان صحیح رعایت نشود، خطر پوسیدگی و التهاب لثه افزایش می‌یابد که می‌تواند نه تنها روی خود دندان‌ها تأثیر بگذارد، بلکه درمان ارتودنسی را نیز مشروط کند. برای جلوگیری از شایع ترین عوارض، از اولین لحظه ای که بیمار درمان ارتودنسی را شروع می کند، دستورالعمل های خاصی باید رعایت شود. دکتر محمد علی ناصری در این مقاله قصد دارد به بررسی اصلی ترین عوامل برای حفظ سلامت دندان و دهان شما در دوران ارتودنسی بپردازد. تا انتها با ما همراه شوید.

اصلی ترین عوامل جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان در دوران ارتودنسی

برای بیماران مبتلا به ارتودنسی ثابت، مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی با یک خمیر خاص و استفاده روزانه از برس های بین پروگزیمال و شستشو با دهانشویه هایی که برای محافظت از دندان ها و لثه ها طراحی شده اند ضروری است. رعایت بهداشت برای بیماران ارتودنسی تضمین کننده نتیجه گرفتن آن ها از درمان است. در ادامه هر یک از موارد بالا را به طور کامل برایتان شرح داده ایم:

مسواک زدن:

مسواک زدندر فرآیند مسواک زدن همیشه باید آن را با احتیاط انجام دهید (به طوری که به براکت ها، دندان ها یا لثه ها آسیبی نرسد) و حداقل باید 2 دقیقه طول بکشد. این کار را می توان با مسواک دستی یا برقی انجام داد. اگر دستی است، برای دستیابی به اثر تمیز کنندگی مضاعف (دندان، لثه و ارتودنسی) توصیه می شود از یک برس با موهای نرم و متوسط ​​و در حالت ایده آل با نیمرخ V شکل استفاده کنید.

خمیر دندان:

مقدار خمیر مورد استفاده باید 1 تا 2 سانتی متر باشد. و استفاده از خمیر خاصی که به مهار تجمع پلاک باکتریایی کمک می کند، به فلوریداسیون مینای دندان کمک می کند و حاوی عناصری در ترکیب آن است که به بازسازی و محافظت از دندان ها کمک می کند مهم است. برای مسواک زدن، مهم است که الاستیک ها و قسمت های قابل جابجایی از بیماران مراجعه کننده جدا شوند. بیمارانی که ارتودنسی متحرک یا نامرئی استفاده می کنند قطعا راحت تر خواهند بود اما بیماران که ارتودنسی متحرک استفاده می کنند اصلا نباید رعایت بهداشت را دست کم بگیرند.

بیشتر بخوانید: مراقبت های تغذیه در دوران ارتودنسی

برس های بین پروگزیمال:

با این برس ها می توانید تمام سطح براکت ها را به خوبی تمیز کرده و پلاک های ظاهر شده را از بین ببرید. همچنین تمیز کردن فضاهای بین پروگزیمال ضروری است زیرا استفاده از نخ دندان می تواند در برخی از وسایل پیچیده تر باشد و حتی کمک کننده هم نباشد. چون ممکن است همچنان باقی مانده غذا میان دندان هایتان باقی بماند. اگر تصمیم به استفاده از نخ دندان دارید، می توانید از این برس های بین پروگزیمال استفاده کنید و همراه آن نخ دندان هم بکشید.

دهانشویه ضد عفونی کننده:

زدن دهان شویه ضد عفونی کننده

متخصص ارتودنسی در اصفهان خاطر نشان کرد که استفاده از دهان شویه و سایر مواد ضد عفونی کننده دهان برای رعایت بهداشت برای بیماران ارتودنسی و جلوگیری از عفونت های دهان و دندان بسیار ضروری است. این دهانشویه ها عنصر دیگری است که به مبارزه با تمام باکتری هایی که می توانند به دندان ها حمله کرده و باعث بیماری های پریودنتال شوند کمک می کند. مهم است که از عواملی مانند ستیل پیریدین کلرید (ضد عفونی کننده)، آلوئه ورا (محافظت از بافت سخت و نرم)، فلوراید سدیم برای بازسازی مجدد و آلانتوئین برای محافظت از مخاط دهان و غیره تشکیل شده باشد.

موم ارتودنسی:

به عنوان یک لایه محافظ برای جلوگیری از تحریک و ساییدگی ناشی از دستگاه های ارتودنسی عمل می کند. این روش برای دستگاه های مختلف ارتودنسی که از دندان ها بیرون زده اند (بریس ها، قوس ها یا نوارهای فلزی) اعمال می شود که یک لایه محافظ نازک ایجاد می کند که از آسیب دیدگی جلوگیری می کند. اگر لثه های حساس دارید یا فضای دهان شما به این سیم ها عادت ندارد موم ارتودنسی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

سخن آخر:

بیمارانی که از ارتودنسی متحرک استفاده می کنند باید تمام دستورالعمل های ذکر شده در بالا را رعایت کنند، اما همچنین باید اصرار داشته باشند که اگر از ارتودنسی متحرک استفاده می کنند آن را یک بار در روز با قرار دادن در ظرفی با آب کافی برای پوشش آن و قرار دادن یک قرص پاک کننده جوشان که از تشکیل رسوبات جلوگیری می کند، تمیز کنند. 15 دقیقه استفاده کافی است. اگر بیمار تمام دستورالعمل ها را رعایت کند و همچنین مصرف قندها را در رژیم غذایی خود کنترل کند، می توانیم حفاظت صحیح از دندان و پریودنتال و همچنین درمان موفق ارتودنسی را تضمین کنیم. هر زمان که احساس ناراحتی یا درد را در روند درمانتان تجربه کردید یا از این که هر بار پس از خوردن یک وعده غذایی مسواک بزنید ناراضی بودید به زیبایی و یکدست بودن دندان هایتان فکر کنید.

اگر این مطلب از سایت بهترین دکتر ارتودنسی اصفهان برایتان مفید بود یا اگر می خواهید بیشتر بدانید و یا تجربه دیگری در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان این سایت در میان بگذارید. امید است مطالعه این مقاله به شما در مسیر داشتن دندان های زیبا و یکدست بدون پوسیدگی کمک کننده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *