سلامت دندان کودکان

عادات غذایی برای کمک به سلامت دندان کودکان

همه پدر و مادر ها در تلاش اند تا کودکشان در دوران کودکی دندان هایی سالم یکدست و درخشان داشته باشد. به هخمین جهت سلامت دهان و دندان کودکان یک عامل کلیدی در زندگی آن ها است و عادات غذایی نقش اساسی در این زمینه دارد. رابطه بین تغذیه و سلامت دهان و دندان غیرقابل انکار است و به عنوان والدین، درک این نکته ضروری است که چگونه برخی غذاها می توانند بر دندان های کودکان ما تأثیر مثبت یا منفی بگذارند. در این مقاله متخصص ارتودنسی در اصفهان قصد دارد که به سوال چگونه عادات غذایی بر سلامت دندان کودکان تأثیر می گذارد پاسخ بدهد و متوجه خواهید شد که کدام غذاها می توانند مضر باشند و کدامیک برای سالم نگه داشتن دندان ها و داشتن لبخندی زیبا مفید هستند.

قند و کربوهیدرات، دوست یا دشمن؟

قندها و کربوهیدرات ها نقش برجسته ای در رژیم غذایی کودکان دارند، اما مصرف بیش از حد آن می تواند عواقب منفی برای سلامت دندان ها داشته باشد. با توجه به مقاله ای در مورد تغذیه، رژیم غذایی و توصیه های بهداشت دهان و دندان برای کودکان، رژیم غذایی که دارای کربوهیدرات بیش از حد است، احتمال ابتلای کودک به حفره های دندانی را افزایش می دهد. خوراکی های مختلفی مانند آب نبات ها، کیک و کلوچه ها، بیسکوییت و شیرینی و…  وجود دارد که در صورت ماندن روی دندان ها سلامت دندان های کودکتان را به خطر خواهد انداخت.

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد غذاهای سرشار از قند، مانند آب نبات، کوکی ها و نوشیدنی های شیرین، محیط مساعدی را برای تکثیر باکتری ها فراهم می کنند که به نوبه خود اسیدهایی تولید می کنند که مینای دندان را از بین می برد. محدود کردن مصرف این غذاها و انتخاب گزینه های سالم تر، مانند میوه های تازه، سبزیجات و محصولات لبنی کم قند، می تواند به طور قابل توجهی به پیشگیری از پوسیدگی کمک کند. با این کار علاوه بر ایجاد عادات غذایی برای کمک به سلامت دندان کودکان در جلوگیری از اضافه وزن ناشی از خوردن خوراکی های نا سالم هم موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ملاقات با دندان پزشک یک تجربه مثبت برای کودکان

قدرت غذاهای غنی از کلسیم و فسفر

غذاهای کلسیم دار و فسفر دار

کلسیم و فسفر از مواد معدنی ضروری برای رشد و استحکام دندان ها هستند. غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، پنیر و ماست به تقویت مینای دندان کمک می‌کنند و یک دفاع طبیعی در برابر حفره‌ها ایجاد می‌کنند. به همین جهت بهترین دکتر ارتودنسی اصفهان پیشنهاد می کند در وعده های غذایی فرزندتان حتما غذاهای کلسیم دار را قرار بدهید. به نوبه خود، غذاهای غنی از فسفر مانند ماهی، آجیل و تخم مرغ نیز با تقویت دندان ها و کمک به جذب کلسیم به سلامت دندان ها کمک می کنند. گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی کودکان کلید تضمین دندان های قوی و مقاوم است. به همین جهت نباید دست کم گرفته شود. بهترین زمان برای کمک به مینای دندان های آن ها کودکی است. دندان های بدون پوسیدگی و ایجاد عادت های صحیح و مناسب مانند مسواک زدن یا استفاده از دهان شویه به صورت روزانه و پرهیز از خوردن بیش از حد شیرینی و شکلات می تواند در دراز مدت سلامت دندان کودکان را تضمین کند.

از غذاهای چسبناک و سفت پرهیز کنید

برخی از غذاها چالش های خاصی را برای سلامت دندان کودکان ایجاد می کنند. غذاهای چسبنده مانند آب نبات و آدامس می توانند به دندان شما بچسبند و محیطی برای باکتری ها ایجاد کنند و خطر پوسیدگی را افزایش دهند. به همین ترتیب، غذاهای سفت، مانند آجیل و آب نبات های سفت، می توانند باعث آسیب فیزیکی به دندان ها، از جمله شکستگی شوند. تشویق به مصرف این غذاها در حد اعتدال می تواند برای حفظ یکپارچگی دندانی کودکان بسیار مهم باشد. همچنین اگر دندان های کودکتان از همان ابتدا به دلایلی صاف و مرتب نیست و فاصله بین آن ها زیاد است بهتر است حتما به یک متخصص ارتودنسی در اصفهان مراجعه کنید تا در صورتی که نیاز به انجام چنین درمان هایی است از سنین پایین تر اقدام کنید.

آبرسانی و سلامت دهان و دندان

انتخاب نوشیدنی نیز نقش مهمی در سلامت دندان دارد. نوشیدنی های شیرین، حتی آب میوه ها، به دلیل داشتن قند زیاد، می توانند برای دندان های کودک شما مضر باشند. از سوی دیگر، آب نه تنها برای هیدراتاسیون کلی ضروری است، بلکه به حذف باقی مانده غذا و حفظ سلامت دهان نیز کمک می کند. به همین جهت نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز بشدت ضروری است. تشویق به مصرف منظم آب یک عمل مثبت برای سلامت دندان کودکان است.

آموزش و ایجاد عادت های سالم

 

ایجاد عادت های غذایی سالم

علاوه بر انتخاب غذاهای مناسب، ایجاد برنامه‌های روتین سالم که بهداشت دهان و دندان را ارتقا می‌دهند، بسیار مهم است. آموزش مسواک زدن به کودکان بعد از هر وعده غذایی، نخ دندان کشیدن منظم و مراجعه منظم به دندانپزشک عاداتی هستند که به طور قابل توجهی به پیشگیری از مشکلات دندانی کمک می کنند. آموزش اولیه در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان، پایه و اساس سلامت بلندمدت دندان را می گذارد. پس لازم به ذکر است عادات غذایی نقش مهمی در سلامت دندان کودکان دارد.

سخن آخر:

در آخر انچه سبب می شود کودک شما لبخندی سالم و دندان هایی بدون پوسیدگی داشته باشد انتخاب غذاهای غنی از کلسیم و فسفر، محدود کردن قند و کربوهیدرات و همچنین آگاهی از غذاهای چسبنده و سفت برای حفظ لبخندی سالم ضروری است. با ترکیب عادات غذایی سالم و ترویج بهداشت دهان و دندان، والدین می توانند به طور قابل توجهی به سلامت دندان های کودکان خود کمک کنند و اطمینان حاصل کنند که آنها با دندان های قوی و انعطاف پذیر رشد می کنند. اگر این مطلب از سایت دکتر محمد علی ناصری برایتان مفید بود یا تجربه ای در این زمینه دارید و یا موردی بود که در این مقاله به آن اشاره نشده است خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *