ارتودنسی در دوران بارداری

بررسی ارتودنسی در دوران بارداری

انجام درمان ارتودنسی در بین بزرگسالان به طور فزاینده ای رایج است، به همین دلیل بدیهی است که به دلایل مختلف بسیاری از مادران بخواهند در دوران بارداری ارتودنسی انجام بدهند. 9 ماه بارداری و انتظار تا تولد نوزاد به معنای مراجعه زیاد به مراکز پزشکی برای معاینات زنان است. کنترل رشد جنین و وضعیت مادر ضروری است تا همه چیز بدون حادثه پیش رود. و این بدان معنی است که نباید از سلامت دهان و دندان مادر آینده غافل شوید، زیرا تأثیر مستقیمی بر پیشرفت بارداری و سلامت جنین و مادر دارد.

وقتی صحبت از مراجعه به دندانپزشک به میان می‌آید، زنان باردار ممکن است در مورد اینکه کدام درمان‌ها را می‌توان در دوران بارداری انجام داد و کدام را نمی‌توان انجام داد، شک داشته باشند. در این مقاله دکتر محمد علی ناصری قصد دارد به بررسی ارتودنسی در دوران بارداری بپردازد و به این موضوع بپردازد که آیا این کار در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند یا خیر. یا برای مادری که در روند درمان قرار دارد وجود ارتودنسی در دهان به خصوص در زمان زایمان مشکلی دارد یا نه؟ تا انتها با ما همراه شوید.

آیا شروع درمان ارتودنسی زمانی که من از قبل باردار هستم بی خطر است؟

درمان ارتودنسی برای زنان باردار

به طور کلی، پیشرفت های تکنولوژیکی در دندانپزشکی اجازه می دهد تا فرآیندهای تشخیص و درمان برای بزرگسالان و کودکان کاملاً ایمن باشد. با وجود این، متخصص ارتودنسی در اصفهان توصیه می کند تا حد امکان از شروع درمان ارتودنسی در زمانی که در دوران بارداری هستید بهتر است، خودداری کنید. این به این دلیل است که در موارد پیچیده تر، آزمایشات خاصی مورد نیاز است که ممکن است خطراتی برای جنین ایجاد کند.

به همین دلیل، ما در کلنیک ارتودنسی دکتر ناصری توصیه می کنیم با متخصصین ارتودنسی ما مشورت کنید تا بتوانند هر گونه شک و تردیدی را که ممکن است پیش بیاید برطرف کنند و به شما مشاوره دهند.

با این حال، اگر مجبور به گرفتن عکس های صورت و دندان، قالب های دندان یا هر گونه ثبت بایت هستید، نباید نگران باشید. حتی در صورت نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس دندان، به احتمال زیاد مشکلی برای جنین ایجاد نمی شود، زیرا ناحیه رحم تحت تابش قرار نمی گیرد و برای محافظت از مادر و نوزاد در برابر تشعشعات، پیش بند سربی قرار داده می شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر ارتودنسی بر گفتار و حرف زدن شما

قصد بارداری دارم آیا می توانم ارتودنسی کنم؟

ما همیشه توصیه می کنیم به متخصص ارتودنسی اطلاع دهید که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، تا قبل از شروع درمان تذکرات لازم را به شما بدهند. اصولاً اگر بریس ها قبل از بارداری گذاشته شوند مشکلی وجود نخواهد داشت. همچنین ترس از افتادن یا حرکت دندان در دوران بارداری وجود دارد، اما این یک افسانه بیش نیست. استفاده از ارتودنسی در دوران بارداری هیچ مشکلی ندارد، فقط باید به طور مرتب چک آپ کنید.

این ممکن است اتفاق بیفتد که با تغییرات هورمونی معمول بارداری، استعداد بیشتری برای تورم و خونریزی لثه ها وجود داشته باشد. دندان ها و دهان نیز ممکن است تحت تأثیر ویژگی استفراغ بارداری قرار گیرند. همه این‌ها می‌توانند باعث فرسایش دندان‌ها شوند و آن‌ها را در برابر حفره‌ها و تجمع پلاک‌های دندانی آسیب‌پذیرتر کنند. برای محافظت از دندان های خود در حین انجام ارتودنسی، توصیه می کنیم تمیز کردن کامل دهان را انجام دهید و در نتیجه از بروز حفره ها و بیماری های پریودنتال جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: رعایت بهداشت برای بیماران در دوران ارتودنسی چگونه است؟

داشتن احساس ناراحتی و ناسازگاری در دهان

احساس ناسازگاری در دهان پس از ارتودنسی

این کاملا طبیعی است که فرد پس از قرار دادن وسایل دندانپزشکی باید یک دوره سازگاری را طی کند. چه بریس های فلزی سنتی و چه روش های نامرئی – مانند ترازهای شفاف یا ارتودنسی لینگوال – پس از معاینات ممکن است در چند روز اول احساس ناراحتی کنید. در این موارد ، دندانپزشک معمولاً مصرف برخی داروها را برای کمک به کاهش درد تجویز می کند.

مصرف دارو برای افراد عادی مشکلی ندارد اما زنان باردار باید در مصرف برخی داروها بسیار مراقب باشند، زیرا در دوران بارداری منع مصرف دارند. پیش از تجویز و مصرف دارو حتما شرایطتان را برای دندانپزشک و پزشک ماما شرح دهید.

بر اساس تحقیقات، اکثر داروهای تجویز شده توسط دکتر ارتودنسی در اصفهان (ضد التهاب، آنتی بیوتیک ها و بی حس کننده های موضعی) می توانند در دوران بارداری مصرف شوند. البته تا زمانی که بیمار و پزشک معالجش تایید کرده باشد که هیچ نوع خطری در پی نخواهد داشت.

بهداشت دهان و دندان، ارتودنسی و بارداری

ممکن است پیش از این، ندانید که زنان در دوران بارداری چه تغییراتی را در دهان خود تجربه می کنند. بهداشت دهان و دندان در بارداری، یک اولویت است، آنها به طور مستقیم با تغییرات فیزیولوژیکی بدن شما مرتبط هستند. ضروری است بدانید که سلامت دهان و دندان ناکافی مادر می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در جنین شود، مانند زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و خطر بیشتر پره اکلامپسی (فشار خون بالا).

به طور خاص، وجود التهاب لثه و پریودنتیت به ویژه در دوران بارداری شایع می شود. داشتن مواردی مانند لثه های قرمز، ژنژیویت بارداری و… نیز در بارداری ممکن است اتفاق بیافتد. طی تحقیقات جمع آوری شده در مورد علائم مرتبط به دهان و دندان از 8 هفته به بعد است که ترشح برخی هورمون ها باعث ایجاد تغییراتی در لثه می شود.

این بیماری که به عنوان ژنژیویت حاملگی شناخته می شود، زمانی که مادر آینده این بیماری را به شکل اولیه داشته باشد، باعث التهاب و خونریزی می شود. در واقع، بارداری باعث بیماری پریودنتال نمی شود، بلکه احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد، به خصوص اگر قبلاً به آن مبتلا شده باشید.

به همین جهت ضروری است چه پیش از بارداری چه در حین آن اگر تصمیم به انجام ارتودنسی دارید با متخصص مشورت کنید. دکتر محمد علی ناصری با سالها تجربه و تخصص در این زمینه آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید. اگر این مطلب از سایت بهترین دکتر ارتودنسی اصفهان برایتان مفید بود یا تجربه ای در زمینه ارتودنسی در دوران بارداری دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها آن را با ما و سایر خوانندگان سایت درمیان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *