ارتباط ورزش و ارتودنسی

آیا ورزش کردن می تواند به ارتودنسی دندان ها آسیب برساند؟

ارتباط ورزش و ارتودنسی دندان یکی از چالش های مهم برای افرادی است که قصد دارند به تازگی برای این روش درمانی اقدام کنند. همه ما کم و بیش با ارتودنسی دندان ها و مزایایی که برای سلامت دهان و لثه ها دارد، آشنایی داریم. ممکن است به نظر برسد که اتصالات ارتودنسی بر روی دندان ها، حین ورزش کردن آسیب ببینند؛ و لذا فرد یا از انجام ارتودنسی خودداری می کند تا اگر این اقدام درمانی را انجام داد، از ورزش کردن و فعالیت های بدنی، هراس دارد!

این موضوع را نمی توانیم انکار کنیم که در حین ورزش کردن ممکن است به دندان ها ضربه وارد شود یا به طور مثال، توپ بازی به دهان فرد برخورد کند. بنابراین فکر می کنیم آیا ورزش کردن می تواند واقعاً به ارتودنسی دندان ها آسیب بزند؟

پاسخ این سوال، “بله” است!

هیچ عاملی نمی تواند فرد را از ورزش کردن بازدارد؛ به علاوه، وقتی دندانپزشک تشخیص دهد که ارتودنسی، بهترین روش درمانی برای مرتب کردن رشد دندان ها است، انجام این کار، ضروری است. از این صحبت ها می توانیم نتیجه بگیریم که دندان های ارتودنسی شده به محافظ نیاز دارند. تصور نکنید لب ها و محفظه دهان می تواند از ارتودنسی دندان های شما به تنهایی محافظت کنند. با چند نکته ساده می توانید هم ورزش کنید و هم مطمئن باشید که به ارتودنسی دندان های شما هیچ آسیبی وارد نمی شود.

اگر به مسئله ارتباط ورزش و ارتودنسی علاقه مند هستید، با ما همراه باشید. شاید این موضوع کمی نادیده گرفته شده باشد اما به موقع، اهمیت پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از دندان ها در مسافرت در زمان ارتودنسی

یک “محافظ دهان” می تواند ارتودنسی دندان ها را حین ورزش کردن در امان نگه دارد

همه کودکان و نوجوانان تمایل به ورزش و بازی و انجام مسابقات دارند. ورزش کردن برای سلامتی همه افراد مفید است. ورزش می تواند سلامت قلب، رشد استخوان ها، تاندون ها و عضلات را تضمین کند. در این میان، افرادی که از روش درمانی ارتودنسی استفاده کرده اند، با احتیاط بیشتر، فعالیت های ورزشی را انجام می دهند.

ارتباط ورزش و ارتودنسی، غیر قابل انکار است! کودکان یا نوجوانانی که برای آنها ارتودنسی انجام شده است می توانند از یک وسیله کاربردی به نام “گارد دهان” یا “محافظ دندان” استفاده کنند. این محافظ نه تنها از اتصالات ارتودنسی محافظت می کند بلکه ضربه های ناشی از توپ یا برخوردها حین ورزش را نیز خنثی می سازد.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر ارتودنسی در اصفهان + تعرفه های جدید

در ورزش کردن چه آسیب هایی به ارتودنسی وارد می شود؟

اگر دندان های شما ارتودنسی داشته باشد و محافظ دهان استفاده نکنید و مشغول بازی و ورزش و مسابقات ورزشی شوید، وارد شدن یک ضربه به دهان تان می تواند صدمات جدی به شما وارد کند. وقتی توپ بازی به صورت شما برخورد کند، ممکن است اتصالات ارتودنسی وارد لثه یا بافت داخل گونه شما شود و شما را مجروح کند. این بریدگی برای چند روز، ناراحت کننده است اما با مراقبت های مداوم، بهبود می یابد.

مشکل جدی تر که درباره ارتباط ورزش و ارتودنسی مطرح می شود این است که هر ضربه شدید به ارتودنسی موقع بازی و ورزش می تواند به عصب دندان ها آسیب بزند. ارتودنسی به دندان متصل است و هر ضربه می تواند به قسمت های دیگر دندان هم منتقل شود. اگر عصب آسیب ببیند، احتمال عفونت آن نیز وجود دارد. در موارد شدیدتر، شاید لازم باشد ریشه دندان مورد جراحی قرار بگیرد تا عفونت به طور کامل درمان شود.

ارتباط ورزش و ارتودنسی

ارتباط ورزش و ارتودنسی

بیشتر بخوانید: مراقبت های تغذیه در دوران ارتودنسی

کدام ورزش ها آسیب بیشتری به ارتودنسی دندان وارد می کنند؟

درباره ارتباط ورزش و ارتودنسی باید گفت برخی از ورزش ها می توانند آسیب های بیشتر و جدی تری را به دندان ها و محیط دهان وارد کنند. ورزش هایی که احتمال تماس ابزار به صورت فرد در آن بیشتر است، خطرات بیشتری را نیز برای سلامت دهان و دندان ها ایجاد می کنند.

ورزش هایی نظیر بوکس، بسکتبال، بیسبال، هنرهای رزمی، هاکی، راگبی، اسکواش، اسکیت برد، اسکی، فوتبال، موج سواری، از آن دسته ورزش های پرخطر و پر ضربه هستند و می توانند آسیب های جدی به ارتودنسی وارد کنند. اگر دندان های ارتودنسی  شده دارید و برای این فعالیت ها برنامه ریزی می کنید، بدون محافظ دهان هرگز وارد آن ورزش نشوید.

جالب است بدانید فعالیت های بازی کودکانه، مانند کشتی گرفتن، بازی در حیاط مدرسه و بازی های گروهی برای کودکانی که ارتودنسی دارند نیز می تواند خطرناک باشد. بچه ها نباید بدون محافظ دهان وارد یک بازی شوند. خطراتی از جمله آسیب به عضلات داخلی گونه، شکستگی اتصالات ارتودنسی و … در این مسیر وجود دارد.

چطور از ارتودنسی دندان ها بهتر محافظت کنیم؟

لازم نیست برای محافظت از ارتودنسی دندان های خود، کارهای سختی انجام دهید. کافیست طبق دستورالعمل هایی که دندانپزشک تان به شما ارائه می دهد، عمل کنید.

موقع ورزش کردن حتماً از محافظ دهان استفاده کنید. هر ضربه ای که به دهان تان وارد شود می تواند آسیب زننده و آزار دهنده باشد. در صورت زخمی شدن دهان، تا چند روز درد و ناراحتی را باید تحمل کنید.

انتخاب درست مواد غذایی که می خورید برای محافظت از ارتودنسی، اهمیت زیادی دارد. به عنوان یک قاعده کلی، از خوردن خوراکی های سفت و سخت و چسبناک خودداری کنید. مثلاً نمی توانید آدامس بجوید، ذرت بوداده میل کنید یا مربا و مارمالاد بخورید! خوردن آجیل، آبنبات، قطعات یخ یا دانه های سفت خوراکی می توانند به براکت های ارتودنسی آسیب بزنند.

اگر ارتودنسی دندان ها آسیب دید، چه کار کنیم؟

گاهی اوقات، برخلاف اینکه شما تمام دقت و حساسیت خود را برای محافظت از ارتودنسی به کار می گیرید، باز هم برخی حوادث و اتفاقات ممکن است رخ دهند و به اتصالات ارتودنسی دندان های شما آسیب بزنند. اگر در این موقعیت قرار گرفتید، بسیار اهمیت دارد که فوراً با دندانپزشک خود صحبت کنید و اگر لازم است ویزیت حضوری داشته باشید.

چنانچه علاقه مند به استفاده از خدمات ارتودنسی در اصفهان هستید و می خواهید لبخند زیباتری داشته باشید، کافیست با ما تماس بگیرید. همچنین اگر این مطلب از سایت ما برایتان مفید بود یا تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *