مراقبت های تغذیه در دوران ارتودنسی

مراقبت های تغذیه در دوران ارتودنسی

همه افراد دندان های یکدست و زیبا را دوست دارند. به همین جهت ارتودنسی در اصفهان را به عنوان یکی از بهترین روش های درمان انتخاب می کنند . اما ارتودنسی نیاز به مراقبت های بسیاری دارد. تردیدهای بیشماری در مورد اینکه چه نوع عادات یا روتین هایی باید در هنگام استفاده از ارتودنسی اصلاح شود وجود دارد. سوالات در مورد غذاهای قابل مصرف و غذاهای غیر قابل مصرف بسیار مکرر است، و مشاورین کلنیک دکتر ناصری هر بار که بیماران جدید درمان ارتودنسی را شروع می کنند با جزئیات به آن ها توضیح می دهند. پس از نصب ارتودنسی ثابت، معمولاً احساس ناراحتی می کنید، بنابراین لازم است روش پخت و مصرف غذا را کمی تغییر دهید. با این کار نه تنها این ناراحتی را کاهش می دهید، بلکه ارتودنسی هایتان را در شرایط عالی نگه  می دارید. به همین جهت در این مقاله قصد داریم مراقبت های تغذیه در دوران ارتودنسی را بررسی کنیم . در زیر، ما مجموعه ای از توصیه ها را به شما ارائه می دهیم که اگر به تازگی بریس استفاده کرده اید، چه نوع غذاهایی بهتر است بخورید. تا انتها با ما همراه شوید.

بهترین غذا های مناسب برای ارتودنسی ثابت

بهترین غذا مناسب برای زمان ارتودنسی

همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، ما تاکید ویژه ای بر توصیه هایی برای خوردن تغذیه مناسب با وسایل ثابت (بریس های فلزی یا ارتودنسی لینگوال ( نامرئی)) داریم. دلیل آن این است که افرادی که اینویزیلاین را انتخاب می کنند نیازی به اصلاح رژیم غذایی خود ندارند، زیرا این نوع دستگاه از یک سری آتل های متحرک تشکیل شده است که برداشته شده و روی آنها قرار می گیرد، بنابراین در زمان صرف غذا از آنها استفاده نمی شود. بنابراین، اگر به‌تازگی بریس‌ها یا هر سیستم دستگاه ثابت دیگری را استفاده کرده‌اید، باید کمی با روش خوردن غذاهای خاص سازگار شوید. در روزهای اول پس از قرار دادن ارتودنسی در دهان توسط بهترین دکتر ارتودنسی در اصفهان، داشتن احساس ناراحتی خاصی در دهان بسیار رایج است:

این ناراحتی ها می تواند شامل فشار و احساس ناراحتی روی دندان ها یا زخم های کوچک در دهان باشد.

با گذشت روزها، این ناراحتی کم کم از بین می رود و کم کم با شریک جدید خود کاملا سازگار می شوید. بنابراین، در طول دوره سازگاری با بریس چگونه باید غذا بخورید؟ ارتودنتیست ها توصیه می کنند در این مرحله بیماران غذاهایی با قوام نرم و بافت نرم بخورند تا عملاً در دهان ذوب شوند. هدف از خوردن این غذاها کاهش تلاش هنگام جویدن است. پیشنهاد ما خوردن غذایی است که در ادامه به آن اشاره کرده ایم:

  • سوپ ها
  • پوره ها
  • ماست
  • نان ذرت مکزیکی
  • ماهی کبابی یا آب پز

شما همچنین می توانید سالاد را انتخاب کنید، اما ترجیحاً سالادهایی که از غذاهای پخته شده تهیه می شوند را بخورید. لازم به ذکر است نسبت به حالت عادی بهتر است کاهو های شما خورد تر باشند تا جویدن آن ها راحت تر باشد. از آنجایی که هم کاهو و هم سبزیجات بین براکت ها باقی می مانند، بنابراین بهداشت دهان و دندان پیچیده تر از قبل می شود. پس بهتر است مسواک زدن بعد از هر وعده را فراموش نکنید.

شما همچنین می توانید میوه بخورید، اگرچه ترجیحاً باید بسیار رسیده باشد، به صورت تکه ای خورده شود یا به شکل کمپوت مصرف شود. هرگز نباید مستقیم گاز بزنید، مانند سیب، زیرا ممکن است باعث کنده شدن براکت شود.

غذاهایی که باید از خوردن آن ها اجتناب کرد:

با توجه به این که متخصص ارتودنسی در اصفهان بالاتر به مراقبت های تغذیه در دوران ارتودنسی پرداخت به طور کلی، هنگام استفاده از بریس یا ارتودنسی لینگوال، باید از غذاهای با بافت سفت یا فیبری اجتناب کنید. به عنوان مثال، شما باید مصرف گوشت های نرم مانند مرغ یا بوقلمون را در اولویت قرار دهید و از گوشت های فیبری مانند اجتناب کنید، هم به دلیل سفتی آنها و هم به دلیل این که این غذا ها هم می توانند به بریس ها بچسبند و در دهان شما باقی بمانند و سبب پوسیدگی دندان هایتان شوند.

در روزهای اول استفاده از ارتودنسی، توصیه می شود از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید. همانطور که به شما گفته بودیم، وجود زخم در دهان در شروع ارتودنسی امری رایج است و مصرف اسیدها باعث تحریک ضایعات موجود در دهانتان می شود. بنابراین، خوردن غذاهای تند توصیه نمی شود، زیرا همان اثر اسید را ایجاد می کند.

نوع دیگری از مواد غذایی که باید از آن پرهیز کرد یا آن را محدود کرد، غذاهای چسبناک مانند آدامس، آب نبات و … است. دلیل آن واضح است: نه تنها به دلیل داشتن قند زیاد برای سلامت عمومی و به ویژه دهان و دندان مضر هستند، بلکه بهداشت دهان و دندان را بسیار دشوار می کنند. از بین بردن تمام بقایای آدامس ها و شیرینی ها به خصوص در زمان ارتودنسی بسیار دشوار است زیرا آنها به دستگاه چسبیده اند، بنابراین تمیز کردن آن بسیار سخت تر خواهد بود.

به بهداشت دهان و دندان خود بسیار توجه کنید

مراقبت های تغذیه در دوران ارتودنسی

اگرچه به طور کلی همه مردم باید روتین های بهداشت دهان و دندان خود را بسیار جدی بگیرند، اما برای بیمارانی که از لوازم ثابت استفاده می کنند رعایت بهداشت چند برابر مهم تر است و حتی سخت گیری بیشتری هم دارند. هنگامی که شخصی از ارتودنسی ثابت استفاده می کند، شکاف ها و گوشه های بیشتری وجود دارد که بقایای مواد غذایی می توانند در آنجا جمع شوند. این بدان معنی است که اگر همه مناطق به طور کامل تمیز نشوند، می تواند باعث تکثیر حفره ها و مشکلات مرتبط با بهداشت ضعیف و پوسیدگی دندان ها شود.

بنابراین، اگر از بریس های ثابت استفاده می کنید، باید دندان های خود را بعد از هر وعده غذایی با مسواک مخصوص ارتودنسی مسواک بزنید. بعد، شما باید تمیز کردن خود را عمیق تر کنید و بهداشت بین دندانی را انجام دهید. به نوبه خود، استفاده از یک دهان شویه دندان کمک زیادی به حفظ بهداشت دهان و دندان شما می کند. اگر از بریس استفاده می‌کنید و سؤالی در مورد نوع رژیم غذایی دارید یا اینکه چگونه می‌توانید عادت‌های خاصی را تطبیق دهید، از متخصص ارتودنسی خود بپرسید، زیرا او کلیدهایی را به شما می‌دهد تا به راحتی با بریس‌های خود سازگار شوید. اگر این مطلب از سایت دکتر محمد علی ناصری برایتان مفید بود یا تجربه ای در زمینه مراقبت های تغذیه در دوران ارتودنسی یا خوردن انواع خوراکی در دوران ارتودنسیتان داشته اید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما وسایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *