اهمیت استفاده از پلاک ارتودنسی

اهمیت استفاده از پلاک ارتودنسی پس از برداشتن بریس ها

ارتودنسی یکی از روش های بسیار عالی برای افرادی است که به دنبال داشتن دندان های زیبا و یکدست هستند. اما چه در طول درمان ارتودنسی و چه پس از آن ضروری است که نکات بهداشتی، مراقبتی و چکاپ رفتن پیش دکتر ارتودنسی در اصفهان را جدی بگیرید. استفاده از پلاک ارتودنسی برای ثابت ماندن جایگاه دندان ها در دهان شما بسیار ضروری است. عدم توجه به این مسئله ممکن است عوارضی مانند بازگشت دندان ها به جایگاه قبلی خود در مدت زمان کوتاه را به دنبال داشته باشد. چون دندان های شما دائما تمایل دارند که به جایگاه اولیه خود برگردند. دکتر محمد علی ناصری با توجه به اهمیت استفاده از پلاک ارتودنسی پس از برداشتن بریس ها این مقاله را به این موضوع اختصاص داده است. تا انتها با ما همراه شوید. امید است مطالعه این مقاله گامی در راستای افزایش اطلاعات شما جهت حفظ زیبایی و سلامت دندان هایتان حتی پس از اتمام درمان باشد.

پلاک ارتودنسی چیست؟

پیش از هر چیزی باید بدانید که پلاک ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد. نگهدارنده ارتودنسی یا به اصطلاح پلاک نگهدارنده بخشی از درمان ارتودنسی است. از آنها برای جلوگیری از حرکت دندان ها پس از برداشتن بریس ها استفاده می شود. این پلاک ها می توانند قابل جابجایی یا ثابت باشند. و با توجه به نیاز دندان های شما دکتر متخصصتان نوع آن را تعیین خواهد کرد.

پلاک ارتودنسی متحرک بیشتر برای فک بالا مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً برای فک پایین از پلاک های ثابت استفاده می شود. در قسمت بالایی فک، قرار دادن یک دستگاه های نگهدارنده ثابت دشوارتر است زیرا دندان های جلویی پایینی با پشت دندان های جلوی بالایی برخورد می کنند. با دندان های پایین ما این مشکل را نداریم. اما همچنین می دانیم که احتمال کج شدن دوباره دندان های پایینی بیشتر از حالت بالاست.

بسته به هر موقعیتی، تصمیم گرفته می شود که آیا استفاده از هر نوع نگهدارنده ارتودنسی مناسب است یا خیر. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی و معاینه می توانید با دکتر محمد علی ناصری به عنوان بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان در ارتباط باشید.

چرا باید از پلاک نگهدارنده ارتودنسی استفاده کنیم؟

استفاده از پلاک نگهدارنده ارتودنسی

دهان ما نیرویی دارد که دائما دندان ها را حرکت می دهد، و به این علت که میل به بازگشت به حالت اولیه خود دارد نمی توانیم این نیرو و جابجایی را کنترل کنیم. این نیروها توسط عضلات خارجی صورت و در داخل توسط عضلات تشکیل دهنده زبان تولید می شوند و در وسط این ماهیچه ها دندان ها قرار دارند.

ژنتیک و وراثت هر فرد اجازه می دهد بین نیروهای این ماهیچه ها عدم تعادل وجود داشته باشد، این جایی است که هر حرکتی که باعث اختلال در دندان ها می شود ممکن است رخ بدهد. علاوه بر وراثت عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث حرکت دندان می شود که شامل عادات دهانی ما در کودکی یا بزرگسالی مانند: مکیدن انگشت، اونیکوفاژی (جویدن ناخن)، بلع غیر معمول، مکیدن زبان، دندان قروچه یا فشردن دندان ها می باشد.

این نیروها اگر بعد از برداشتن براکت ها کنترل نشوند، می توانند باعث شوند که دندان ها سعی کنند به موقعیت اولیه خود بازگردند، یعنی دوباره کج شوند. در اطراف دندان بافتی وجود دارد که به رباط پریودنتال معروف است. الیاف آن مانند الاستیک است که این بافت ها پس از برداشتن براکت‌ها می‌خواهند دندان‌های شما را به موقعیت اصلی خود بازگردند. به همین دلیل است که همه متخصصین ارتودنسی در اصفهان توصیه می کنند که با کمک نگهدارنده ارتودنسی یا پلاک های نگهدارنده از حرکت دندان ها جلوگیری کنیم.

بیمار چه مدت باید از پلاک ارتودنسی استفاده کند؟

مدت زمان استفاده از پلاک ارتودنسی

همانطور که در قسمت های بالایی ذکر شد اهمیت استفاده از پلاک ارتودنسی غیر قابل انکار است. و همچنین هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که تضمین کند استفاده از بریس های ارتودنسی یا نگهدارنده فقط برای مدت معینی از حرکت دندان ها جلوگیری کند.

به همین دلیل پاسخ این سوال بسیار ساده است: همیشه می‌خواهیم دندان‌هایمان را در موقعیت نهایی قرار دهیم که بریس‌ها آن‌ها را رها کرده‌اند. (به این معنا که ممکن است مدت زمان بسیار طولانی این پلاک ها را در دهانتان داشته باشید.)

این موضوع برای همه صدق نمی کند و هر مورد بسیار خاص است و با توجه به شرایط دندان های بیمار تعیین می شود. بسیاری از بیماران هستند که استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی خود را کم کم قطع کرده اند و دندان هایشان عقب افتادگی محسوس یا تقریبا نامحسوسی نداشته است. گروه دیگری از بیماران هر از گاهی از آن استفاده می کنند تا مطمئن شوند که دندان هایشان تکان نمی خورد. این کار مثل عینک زدن است. اگر بپذیرید که لازم است، عادت می کنید و بدون مشکل از آنها استفاده می کنید. مطمئن باشید که هیچ کس دوست ندارد دوباره درد های دهانی را متحمل شود و بریس ها را در دهانش قرار بدهد.

بیشتر بخوانید: رعایت بهداشت برای بیماران در دوران ارتودنسی چگونه است؟

چگونه از نگهدارنده ارتودنسی مراقبت کنیم؟

پس از بررسی اهمیت استفاده از پلاک ارتودنسی مهم ترین موضوع نحوه مراقبت از آن است. به همین جهت راهکار هایی وجود دارد که سلامت دندان ها را تضمین می کند.

سعی کنید پس از قرار گرفتن پلاک با صدای بلند بخوانید تا به آن عادت کنید. قسمت داخلی پلاک متحرک را حتما بشویید و خشک کنید. اگر قرار است برای حتی چند ساعت از آن استفاده نکنید، آن را در جعبه پلاستیکی نگهداری کنید. از پیچیدن پلاک در بین کاغذ یا انداختن آن روی میز تا استفاده بعدی به شدت پرهیز کنید. همانند کلیه جلسات درمان ارتودنسی ضروری است حتما در معاینات خود با متخصصتان شرکت کنید. به یاد داشته باشید که پلاک نگهدارنده ارتودنسی یک وسیله درمانی است و جهت حفظ زیبایی دندان هایتان باید با مسئولیت پذیری از آن استفاده کرد و از اهمیت استفاده از آن آگاه بود. توصیه نهایی این است که هر 6 ماه یکبار برای بررسی این دستگاه ها به دندانپزشک ارتودنسی مراجعه کنید.

اگر این مطلب از سایت رسمی بهترین دکتر ارتودنسی در اصفهان برایتان مفید بود یا تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید. همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *