علت بروز زخم های دهان

علت بروز زخم های دهان + روش های درمان آن

زخم های دهان که به عنوان آفت دهان یا زخم دهان نیز شناخته می شوند،  این زخم ها به طور کلی در حفره دهان ایجاد می شوند و بیشتر روی گونه ها، زبان، لب ها یا لثه ها ظاهر می شوند. رنگ آنها معمولاً سفید یا زرد است و نشان دهنده درد یا ناراحتی است که می تواند مانع از غذا خوردن یا در برخی مواقع صحبت راحت فرد شود. این زخم ها به دلایل مختلفی ممکن است ظاهر شوند. آفت مسری نیست اگر چه معمولا ممکن است تکرار شود. ذکر این نکته ضروری است که در آفت مانند تبخال، افرادی هستند که بیشتر مستعد ابتلا به این نوع ضایعه هستند. دکتر محمد علی ناصری در این مقاله قصد دارد به بررسی دلایل و علت بروز زخم های دهان و روش های درمان  و… بپردازد. تا انتها با ما همراه شوید.

چرا این زخم ها در دهان ظاهر می شوند؟

یک سری دلایل وجود دارد که می تواند بروز این زخم ها را در دهان تسهیل کند. این زخم ها می تواند نوزادان، کودکان و بزرگسالان را نیز درگیر کند. در ادامه برخی از این دلایل را برایتان شرح داده ایم:

آسیب دهان با عناصر تیز یا فلزی: این آسیب معمولاً در بیماران ارتودنسی شایع‌تر است، زیرا این دستگاه‌ها از قلاب‌های فلزی تشکیل شده‌اند که می‌توانند شل شده و به بخشی از داخلی دهان آسیب برسانند و باعث آسیب شوند. به همین دلیل در انتخاب دکتر ارتودنسی در اصفهان ضروریست دقت لازم و کافی را به عمل بیاورید. همچنین این موضوع برای افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند نیز صدق می کند.

یکی دیگر از راه‌های آسیب‌دیدگی زمانی است که هنگام غذا خوردن به طور تصادفی زبان یا گونه خود را گاز می‌گیریم. در برخی موارد قطعا مشاهده کرده اید که بسیاری از مردم عادت دارند قلم خود را گاز بگیرند، اگر آن را داخل گونه خود به طور ناگهانی مالش دهیم، ممکن است باعث زخم و جراحت شود.

دفاع کم بدن در غدد لنفاوی: دفاع کم می تواند علائم مختلفی ایجاد کند و منجر به بیماری هایی مانند التهاب لوزه، تبخال یا سایر فرآیندهای عفونی شود. برای مثال، التهاب لوزه‌ها می‌تواند باعث شود که فرد از آفت‌ رنج ببرد، علاوه بر آن علائم دیگری مانند تب یا گلودرد به دلیل عفونت نیز ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت استفاده از پلاک ارتودنسی پس از برداشتن بریس

تبخال چیست و به چه دلیلی ظاهر می شود؟

تبخال

تبخال نیز یکی از زخم های دهانی است. این ضایعات به عنوان ضایعاتی که معمولا بر روی لب ها، زیر بینی یا روی چانه به دلیل ویروس تبخال ظاهر می شوند، شناخته می شوند، همچنین می توانند ظاهر برفکی در داخل دهان داشته باشند. علت بروز زخم های دهان مانند تبخال پیش از هر چیز سیستم ایمنی ضعیف است. ظاهر شدن این زخم ها با سیستم دفاعی بدن ارتباط مستقیم دارد. وقتی صحبت از سیستم ایمنی ضعیف به میان می‌آید، معمولاً زخم‌های دهان ظاهر می‌شوند، زیرا پاسخ ایمنی بدن ما ضعیف است و اجازه تولید مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها را می‌دهد که باعث بیماری یا فرآیندهای عفونی می‌شود.

دو نوع ایمونولوژی ضعیف وجود دارد: اولی ممکن است سرکوب موقت سیستم ایمنی باشد. مورد دوم به دلیل سرکوب سیستم ایمنی مزمن هنگام برخورد با بیماران پیوندی یا بیماران HIV مثبت است. به همین دلیل بهترین دکتر ارتودنسی اصفهان توصیه می کند که این زخم ها را جدی بگیرید و جهت درمان آن اقدامات لازم را به موقع انجام بدهید.

کمبود ویتامین نیز می تواند علت بروز زخم های دهان باشد. هنگامی که ما به درستی غذا نمی خوریم، بدنمان از کمبود ویتامین رنج می برد. به خصوص وقتی صحبت از کمبود شدید ویتامین‌های B و C باشد، بدن شروع به ارسال سیگنال‌هایی از جمله ظهور زخم‌ها می‌کند.  بسیار مهم است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشیم تا از کمبود ویتامین در بدن جلوگیری کنیم و سالم بمانیم و همچنین علائم دیگر را در صورت بروز ضایعه دهانی به دلیل کمبود ویتامین بشناسیم.

سایر زخم های روی لب و لثه چیست؟

این زخم ها معمولاً به دلیل هر یک از دلایلی که در بالا توضیح داده شد در داخل لب ظاهر می شوند. هنگامی که زخم های لب در قسمت بیرونی لب ظاهر می شوند، می توانیم قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید را نیز به عنوان یک علت اضافه کنیم. زخم روی لثه یا به اصطلاح آفت های لثه به دلیل حساسیت زیاد لثه ها حتی از آفت های لب نیز دردناک ترند. ناپدید شدن آنها تا 3 هفته طول می کشد. اما در صورت خونریزی بهتر است بلافاصله به متخصص ارتودنسی در اصفهان مراجعه کنید.

چگونه زخم های دهان را درمان می کنند؟

زخم های دهان

آفت دهان معمولاً نیازی به درمان خاص یا شدید ندارند. شما باید صبور باشید تا زمانی که بافت بازسازی می شود و آفت ها به خودی خود ناپدید می شوند، معمولا بین سه تا ده روز طول می کشد تا کاملا ناپدید شوند. اگر ناراحتی بیشتر یا طولانی‌تر باشد، می‌توان محصولات تخصصی را در داروخانه‌ها پیدا کرد. که نیازی به نسخه قبلی پزشکی ندارند، اما نباید فراموش کرد که همیشه بهتر است از خوددرمانی خودداری کنید.

این محصولات حاوی یک سری مواد از جمله اسید هیالورونیک هستند که با ایجاد یک لایه محافظ از درد یا ناراحتی در ناحیه آسیب دیده جلوگیری می کند. همچنین برخی از محصولات حاوی لیدوکائین هستند که ناحیه ملتهب زخم را بی‌حس می‌کند و احساس ناراحتی را از بین می‌برد. انواع مختلفی از ژل ها، دهان شویه ها یا تونیک ها در بازار وجود دارد که می توانند برای درمان آفت ها بسیار مفید باشند.

بیشتر بخوانید: بررسی ارتودنسی در دوران بارداری

زخم های دهان چقدر طول می کشد؟

زخم های دهان می توانند سه تا پنج روز قبل از بهبود کامل باقی بمانند. اگر تصمیم بگیریم به یک محصول دارویی متوسل شویم، مدت زمان آن حداکثر دو یا سه روز خواهد بود. از آنجایی که این یک آسیب در داخل حفره دهان است، ممکن است به دلیل رطوبت دهان، روند کندتر باشد.

توصیه بیشتر این است که از غذاهای نرم مانند سوپ، خامه یا پوره استفاده کنید، از غذاهای بسیار چاشنی، تند، اسیدی یا سخت جویدنی خودداری کنید و از مالیدن آنها با زبان یا دندان خودداری کنید. همچنین مهم است که تا زمانی که ضایعه در دهان وجود دارد سیگار نکشید، زیرا اجزای سمی سیگار باعث می شود روند بهبودی کند شده و طولانی تر شود. به همین ترتیب، الکل نیز برای زمان بهبود زخم ها مفید نیست، زیرا به دلیل ترکیب آن، ناحیه آسیب دیده را بیشتر تحریک می کند.

آیا درمان های خانگی برای آفت وجود دارد؟

نه واقعا، وجود ندارد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، آفت‌ها در عرض چند روز خود به خود ناپدید می‌شوند. با این حال، باورهایی وجود دارد که محصولاتی مانند جوش شیرین یا پراکسید هیدروژن می توانند وضعیت را بهبود بخشند. واقعیت این است که آنها می توانند در مورد زخم های شانکر مضر باشند. استفاده از پراکسید هیدروژن می‌تواند زخم را بدتر کرده، آن را بزرگ‌تر و دردناک‌تر کند و از بهبودی آن در زمان تخمینی جلوگیری کند.

اگر این مطلب از سایت دکتر ناصری متخصص ارتودنسی در اصفهان برایتان مفید بود یا تجربه و راهکار درمانی دارید که در این مقاله به آن اشاره نشده است خوشحال می شویم درقسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *