براکت ارتودنسی شل

اگر براکت ارتودنسی شل شد چه باید کرد؟

هدف از قراردادنم براکت روی دندان ها اصلاح موقعیت دندان‌ها در صورت عدم تراز یا حتی فاصله زیاد از هم است. همچنین در مواقعی که بیمار دچار مشکلات بایت، اوربایت و موارد بیشتر است نیز از آن استفاده می شود. بریس ها به صورت ثابت و با کمک چسب روی دندان ها قرار می گیرند. بریس ها گزینه بسیار رایجی هستند، اگرچه ما به طور فزاینده ای وجود ارتودنسی نامرئی را برای جلوگیری از نشان دادن قطعات فلزی هنگام صحبت یا لبخند مشاهده می کنیم. این بریس ها قابل مشاهده ترین قسمت ارتودنسی است، قطعات کوچکی با شکل چهار گوش است که به دندان های بیمار دچار ناهنجاری هایی در دهان می چسبد. لازم به ذکر است که آنها به طور خاص برای هر دندانی طراحی شده اند که در آن یک قوس فلزی قرار داده شده و با لیگاتور نگه داشته می شود.

قسمت های براکت پایه، باله ها و شکاف است. پایه‌ای است که چسب مخصوص چسباندن آن به دندان روی آن قرار می‌گیرد. هنگامی که قسمت‌های مختلف براکت‌ها را بشناسیم، می‌توانیم توضیح دهیم که در صورتی که براکت ارتودنسی شل شد چه باید کرد و چگونه آن را حل کنیم. متخصص ارتودنسی در اصفهان در این مقاله به بررسی این موضوع خواهد پرداخت. تا انتها با ما همراه شوید.

در صورتی که براکت ارتودنسی شل شد چه اقدامی انجام بدهیم؟

اقدامات لازم در زمان شل شدن براکت

بریس ها به گونه ای کار می کنند که در یک حرکت خاص دندان ها را به جایگاه درست و مناسب خود منتقل می کنند. به همین دلیل است که طراحی برای هر دندان و هر بیمار خاص است به طوری که قوس نیروی کافی برای حرکت دندان ها به صاف ترین موقعیت دندان ارسال کند. این نیرو به آرامی اما به طور مداوم منتقل می شود. بیمار دردی را احساس نمی کند، اما تا زمانی که به آن عادت کند، برای اصلاح این تغییر شکل، فشار خفیفی بر روی دندان های خود احساس می کند.

اگر از بریس های ثابت استفاده می کنید، به احتمال زیاد در برخی مواقع یک براکت جدا می شود و این باعث نگرانی شما می شود، به خصوص اگر اولین بار است که برای شما چنین اتفاق می افتد. دانستن این نکته مهم است که بسته به اینکه چه اتفاقی افتاده است، اقدام مناسب چیست.

بیشتر بخوانید: علت بروز زخم های دهان + روش های درمان

اگر براکت شل شده اما جدا نشده است:

در این حالت، ایده آل این است که آن را بدون دست زدن به آن رها کنید و با دکتر ارتودنسی در اصفهان قرار ملاقات بگذارید تا در اسرع وقت راه حلی پیدا کنید. دستکاری بی جا سبب می شود تا براکت از جای خود خارج شود. این خارج شدن ممکن است باعث مشکلات متعددی شود. این مشکلات شامل مشکل در غذا خوردن، آسیب یا ایجاد افت در لثه و… شود که در این صورت مجبور هستید در مراجعه بعدی دوباره آن را بچسبانید.

اگر براکت جدا شده و از سیم جدا شده است:

در این مورد در صورتی که براکت به طور کامل از سیم جدا شده است، بسیار مهم است که از آن به خوبی نگهداری کنید و آن را به کلنیک دندانپزشکی بیاورید تا فرآیند جایگذاری و چسباندن آن به صورت تخصصی انجام شود. شما نباید نگران باشید زیرا اگر براکت جدا شود یک مورد جدی محسوب نمی شود زیرا این یک اتفاق بسیار رایج است که برای بسیاری از بیماران اتفاق افتاده است. البته برای رفع آن در کوتاه ترین زمان با دندانپزشک خود قرار معاینه بگذارید زیرا در صورتی که مدت زمان طولانی این براکت در جای صحیح خود قرار نداشته باشد این امر می تواند باعث بدشکلی دندان های شما و به همریختگی آن ها شود.

منظور ما از این موضوع این است که لازم نیست نگران باشید و دچار اضطراب شوید، اما بهتر است در اولین فرصت به متخصص ارتونسی مراجعه کنید. تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به چسباندن بریس های خود در خانه کنید.

دلایلی که باعث شل شدن براکت می شود:

دلایل شل شدن براکت

همانطور که می دانید بعد از قرار دادن ارتودنسی در دهان ضروری است برخی از کار ها را با دقت و ملایمت بیشتری انجام بدهید مانند گاز زدن ساندویچ یا خوردن میوه های سفت مانند سیب. عدم توجه و بی دقتی در این موضوع ممکن است سبب افتادن براکت یا شل شدن آن بشود. دلایل متعدد دیگری هم وجود دارند که می تواند شامل جویدن غذای سفت یا حتی جویدن ناخن یا خوردن توپ یا اجسام سخت به دهان و… باشد. مهم ترین کار در چنین زمانی این است که توصیه های پزشک معالجتان را جدی بگیرید و اقدام انجام کاری به صورت خودسرانه نکنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که براکتی که افتاده است را پیدا کنید و از آن نگهداری کنید تا دندانپزشک معالجتان بتواند در اسرع وقت آن را دوباره قرار دهد. همانطور که قبلاً گفته شد، هر براکت عملکرد خاصی را برای هر دندان انجام می دهد، بنابراین حفظ آن مهم است. اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، می‌توانید از موم دندان برای تسکین درد استفاده کنید.

شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد : مراقبت از دندان ها در مسافرت در زمان ارتودنسی

سخن آخر:

صدمه دیدن یا کنده شدن براکت ارتودنسی بسیار ناراحت کننده است، بنابراین می‌خواهیم بدانید که شایع است و چیز جدی نیست. در این موارد باید توسط متخصص وضعیت رسیدگی شود، اما اگر متوجه شدید که براکت شما کمی جابجا شده است، می توانید سعی کنید آن را جابجا کنید و در حالت اولیه قرار دهید تا کمترین مشکل شما را برای شما ایجاد کند.  در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان در این زمینه دارید یا قصد ارتودنسی دندان هایتان را دارید می توانید با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید.

اگر این مطلب از سایت دکتر محمد علی ناصری برایتان مفید بود یا تجربه ای در زمینه شل شدن یا افتادن براکت های ارتودنسی تان دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید. امید است مطالعه این مقاله راهگشای شما باشد و از استرس شما در زمانی که چنین اتفاقاتی افتاده است بکاهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *