کشیدن دندان ارتودنسی

چرا گاهی اوقات نیاز به کشیدن دندان ارتودنسی است؟

در بسیاری از مواقع، بیماران وقتی که متخصص ارتودنسی به آنها می گوید که برای حل مشکل شلوغی یا ناهنجاری فک آنها باید کشیدن دندان را انجام دهند، تعجب می کنند. کشیدن دندان های سالم! چرا این اتفاق می افتد؟ دکتر محمد علی ناصری در این مقاله قصد دارد به بررسی دلایل کشیدن دندان ارتودنسی بپردازد. تا انتها با ما همراه شوید.

دلایل کشیدن دندان ارتودنسی

هنگامی که ما دهانی شلوغ داریم به این معنی است که دندان های زیادی در حجم استخوان (فک بالا یا فک پایین) داریم که اضافی است. اگر بخواهیم دندان ها را با شلوغی شدید تراز کنیم تا همگی نسبت به یکدیگر به خوبی قرار بگیرند، چاره ای نداریم جز:

یا استخوان را بزرگتر کنید: اگر رشد بیمار به پایان رسیده باشد و بالغ باشد به جراحی نیاز دارد. جراحی در بیشتر مواقع منتفی است.

یا با انجام کشیدن دندان، تعداد دندان ها را کاهش دهید.

متخصص ارتودنسی که به آن مراجعه می کنید باید قبل از شروع درمان نیاز به کشیدن دندان را بداند یا حداقل در مورد آن توصیه کند. برای انجام این کار، او از دندان های بیمار قالب گیری می کند و از آن قالب برای اندازه‌گیری استفاده می‌کند که با این کار به صورت حدودی می تواند به بیمار تعداد دندان هایی که باید کشیده شوند را بگوید.

همچنین در برخی مواقع دکتر ارتودنسی به نوبه خود استخوان موجود (هم در فک بالا و هم در فک پایین) را اندازه گیری می کند و با یک عملیات ساده ریاضی متوجه می شود که آیا کشیدن دندان لازم است یا خیر. به طور کلی پذیرفته شده است که اگر مواد دندانی 6 میلی متر بیشتر از استخوان موجود باشد، انجام 1 یا 2 کشیدن دندان ضروری است.

چه زمانی به احتمال زیاد کشیدن دندان ها در زمان ارتودنسی حتمی است؟

دلایل کشیدن دندان ارتودنسی

در این موارد احتمال بیشتری وجود دارد که متخصص ارتودنسی تصمیم به کشیدن دندان بگیرد:

  1. اگر مدل قرار گرفتن دندان هایتان با شلوغی متوسط یا شدید باشد، همچنین بیماران بالغ، که در حالت کلی دندان های بهم چسبیده بیش از حد دارند.
  2. فک بالا با توجه به فک پایین و بدون گزینه جراحی جلوتر یا عقب تر از حالت نرمال قرار دارد.
  3. فک پایین با توجه به فک بالا و بدون جراحی پیشرفت یا عقب افتاده است.
  4. بیمارانی که دندانهای ثنایای فوقانی با دندانهای ثنایای تحتانی همپوشانی ندارند.
  5. بیمارانی که به دلیل داشتن دندان های زیاد در دهان، بستن لب هایشان دشوار است.

اگر ساکن استان اصفهان هستید و نیاز به دریافت مشاوره رایگان توسط متخصص ارتودنسی در اصفهان دارید با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید. همکاران ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

چه زمانی کشیدن دندان های ارتودنسی توصیه نمی شود؟

با این حال، موارد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است دکتر ارتودنسی در مورد کشیدن دندان تجدید نظر کند. مخصوصاً در بیمارانی که لب‌های فرورفته دارند، افرادی که فک‌های خود را زیاد فشار می‌دهند، دارای حفره‌های دندانی و عدم رعایت بهداشت هستند یا کسانی که در فرآیند درمان همکاری نمی‌کنند.

چه جایگزین هایی برای حل مشکل ارتودنسی بدون کشیدن دندان وجود دارد؟

روش های جایگزین کشیدن دندان در ارتودنسی

زمانی که بیمار بین گزینه نیاز به کشیدن دندان و عدم نیاز به آن قرار دارد، متخصص ارتودنسی می‌تواند تکنیک‌هایی را انجام دهد تا سعی کند بیمار مجبور به کشیدن دندان نباشد (اگرچه اقداماتی که انجام می‌دهد کافی نباشد ممکن است این کار را انجام دهد).

برای انجام این کار پزشک معالج می تواند روش های زیر استفاده کرد:

✅ اگر بیمار کودک است، می توانید رشد استخوان های او را تحریک کنید تا فضای اضافی به دست آید.

✅ دندان های ثنایا را به سمت جلو حرکت دهید و فضای بیشتری را پشت سر بگذارید تا بقیه دندان ها جابجا شوند.

لازم به ذکر است همیشه نمی توان این کار را انجام داد. این بستگی به مشخصات ظاهری بیمار و مقدار استخوان موجود دارد (زیرا اگر استخوان برای حمایت کافی نباشد، ممکن است فرورفتگی در لثه ظاهر شود).

✅ اصلاح دندان های چرخانده شده به جز دندان های ثنایا نیز می تواند موثر باشد. بقیه دندان های چرخانده نسبت به دندان هایی که به خوبی قرار گرفته اند فضای بیشتری را اشغال می کنند، بنابراین با قرار دادن صحیح آن ها فضای بیشتری برای بقیه دندان ها ایجاد می شود.

✅ در صورت امکان، دندان های آسیاب را به عقب ببرید.

✅در بیمارانی که دندان‌های خیلی مثلثی دارند، می‌توان زیبایی آن‌ها را با سوهان کردن و مستطیلی‌تر کردن آن‌ها بهبود بخشید و از این طریق فضا را به دست آورد و ظاهر کلی را بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: اگر براکت ارتودنسی شل شد چه باید کرد؟

نتیجه گیری:

متخصص ارتودنسی یک سری ابزار دارد تا بداند برای چه بیمارانی کشیدن دندان را باید یا نباید انجام دهد، اما همیشه سعی می کند کمترین آسیب را به بیمار وارد کند و بنابراین از منابع خود برای رسیدن به نتیجه نهایی بهینه استفاده می کند.

تنها در صورت های خاصی کشیدن دندان ارتودنسی کاملاً ضروری تلقی شود و کشیدن بر روی دندان های سالم انجام می شود اما…

  • در این مواقع برداشتن دندان های سالم می تواند دندان های باقیمانده شما را تا آخر عمر حتی سالم تر نگه دارد.
  • عدم انجام درمان ارتودنسی با عدم کشیدن دندان می تواند سلامت دندان های دیگر شما را به خطر بیندازد.
  • داشتن دندان های بیشتر در دهان همیشه بهتر نیست.

به همین ترتیب، بسته به تکنیکی که دکتر ارتودنسی در اصفهان یا سایر شهر های ایران از آن استفاده می‌کند، تصمیم به کشیدن یا عدم کشیدن ممکن است بین یک ارتودنتیست و دیگری متفاوت باشد. باید بدانید که هیچ ارتودنتیستی بهتر از دیگری برای انجام کشیدن یا عدم انجام ارتودنسی نیست، زیرا هر درمانی مزایا و معایب خود را خواهد داشت.

در یک درمان خوب برنامه ریزی شده متناسب با شرایط بیمار، کلید حفظ سلامتی آن است. همچنین امروزه به دلیل پیشرفت فناوری به اندازه کافی نیاز به کشیدن دندان تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. بنابراین می‌توانیم بدون نیاز به کشیدن دندان‌ها، موارد پیچیده‌تر را درمان کنیم، تا زمانی که شرایط مناسب باشد و بیمار به وظیفه خود عمل کند. اگر این مطلب از سایت بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان برایتان مفید بود یا نیاز به مشاوره رایگان در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرات و سوالاتتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید یا با شماره تماس های درج شده تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *